Otsikon mukaisesti, pitemmittä puheita.

poron sisäpaisti 1

Kuten olette huomanneet, käytän yleensä Maku-lehden reseptejä, ja olen tilannut ko. lehteä alusta asti.

Poron paistia uunissa
(linkissä ns. virallinen ohje, alla on minun muunnelmani.
Linkin takaa löytyy myös kastike tälle, jota en nyt tehnyt.)

n. 750g poron sisäpaistia
2 rkl merisuolaa
1 tl tavallista suolaa
1 rkl voita
1 rkl ruokaöljyä

3 porkkanaa suikaleina
puolikas valkosipuli

Hiero huoneenlämpöisen paistin pintaan karkeaa suolaa. Ruskista liha pannulla voi-öljyseoksessa.

Kuori ja lohko porkkanat ja valkosipulinkynnet uunivuokaan. Lisää vettä sen verran, että porkkanat peittyvät.
Laita paisti vuokaan ja sirottele päälle 1tl tavallista suolaa.
Kypsennä paisti 175-asteisessa uunissa reilun tunnin ajan.
Valele paistia ja porkkanoita liemellä muutaman kerran kypsymisen aikana.

poron sisäpaisti

Olen tavallisesti tehnyt porosta vain käristystä, mutta nyt mies ehdotti että kokeillaan jotain uutta porosta.
Täytyykin sanoa että tämä on ehkä paras pororuoka mitä olen syönyt.
Aivan taivaallista.
Valkosipuliperunat laitoin noin puolta tuntia aikaisemmin uuniin kuin poron, ja näin nämäkin saivat muhia pitkän aikaa uunissa.

Lankalauantaina ajattelin että tilaisin lankaa.
En kuitenkaan löytänyt mitään mitä tarvitsisin?
On vain tarve neuloa.
Muutamia kivoja juttuja on jo valmiina, ja muutamia kivoja juttuja puikoilla.
Niistä piakkoin lisää.

Lankavaraston kuvaaminen ja luettelointi Ravelryyn on tällähetkellä jäissä.
Nyt olen vain halunnut neuloa, joten tuo on nyt saanut vähäksi aikaa jäädä.

Ai niin, en muista olenko muistanut asiasta pahemmin mainita mutta olen siis kotoisin Muoniosta, ja joka keväänä ostamme vähintään puolikkaan poron pakkaseen.
Poro on siis aika tavallista ruokaa ollut aina minulle ja kuulunut aina ruokavaliooni eri muodoissaan.
Ostamme poron yleensä Eliassonilta Karesuandosta josta löytyy paljon muutakin riistaa esim. hirveä ja karhua.
Suosittelen käymistä mikäli olette lapissa päin liikkumassa.